Water

Volgende week mogen we weer naar de stembus. Ik ben echt niet zo’n politiek dier dat ik daar nou direct om loop te juichen, maar ik ben wel heel erg blij met mijn stemrecht. De laatste tijd zie ik op twitter mensen die vinden dat de Waterschappen maar ondergebracht moeten worden bij de provincie. Inwendig riep alles in mij “NEEEEEEEE!”, maar ik kon het niet zo goed onderbouwen.

Gelukkig fietste ik vandaag door en langs water (regen en de Nederrijn) en ging het licht schijnen. Het belangrijkste argument is dat water zich niet houdt aan provinciegrenzen. Sterker nog: veel van onze provinciegrenzen zijn gebaseerd op waterstromen. Het kan niet dat de ene provincie over de ene oever en de andere provincie over de andere oever gaat. Bovendien moet je bij water kijken naar het hele stroomgebied: wat je bovenstrooms doet, heeft benedenstrooms gevolgen. En laten onze waterschappen nou precies over stroomgebieden gaan. Echt, er heeft iemand ooit eens goed nagedacht!

Even ter illustratie wat er gebeurt als de provincie ergens over gaat. Ooit hadden we heel veel busmaatschappijen die allemaal hun eigen regio hadden en die regio’s overlapten. Toen reed er één bus van Arnhem naar Utrecht en er reden bussen van Wageningen naar Amersfoort. Nu worden de concessies per provincie afgegeven. Wageningen is nu een overstapstation geworden. De bus van Arnhem naar Utrecht is opgeknipt: een bus van Arnhem naar Wageningen en met de goedheid in haar hart heeft de provincie Utrecht de bus naar Wageningen door laten lopen. Dat hebben ze met de bus naar Amersfoort niet gedaan. Die rijdt nu tot de dierentuin in Rhenen en de chauffeur mag daarna pauze houden op de millitaire begraafplaats. Wageningen, met andere bussen en een warm hok met koffie ligt op minder dan vijf minuten rijden. Maar is Gelderland. Bijkomend nadeel: je kan van Wageningen niet meer direct naar Veenendaal. “Ja, maar de aansluiting is heel goed.” Dus nu moeten bejaarden zich met veel pijn en moeite in en uit de bus hijsen om vervolgens in de regen te wachten op een bus die niet op tijd rijdt.

Als ik dit vertaal naar waterbeleid zou het volgende kunnen gebeuren. Neem een rivier waar drie provincies bij elkaar komen. Bij de verkiezingen komt in elk van die provincie een megalomane partij aan de macht, die het helemaal anders gaat doen. In provincie 1 staat die partij voor de boeren en verlaagt dus de grondwaterstand, provincie 2 gaat vol voor de natuur en wil de grondwaterstand verhogen. Tot slot staat provincie 3 voor veiligheid dus zij bouwen een metershoge dijk met daarop een snelweg.

Het voorbeeld is extreem, maar niet ondenkbaar. Bovendien vind ik een aparte financiële stroom voor ons water belangrijk, voor je het weet heeft een lagere overheid andere prioriteiten en staan we met onze voeten in het water. Dus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *